21 בפברואר 2013

תקרות גבס


תקרות גבס הן התשובה לחללים שהאקוסטיקה בהם לקויה, כתוצאה מהחזר של גלי קול ממשטחים קשיחים.


יצאת גבס
תודות לזמינותו הגבוהה של הגבס, כמו גם עלותו הנמוכה לצד תכונותיו המאפשרות בניה איכותית, מדויקת ומהירה, הפכו לוחות הגבס למרכיב בלתי נפרד מענף הבניה.
בעזרת הלוחות ניתן ליצור תקרות גבס למגוון של מטרות ויעודים, הן פונקציונאליים והן דקורטיביים.

ככל, התנאים האקוסטיים הם תוצר של כמה פרמטרים, ביניהם גודלו של המבנה, החומר ממנו הוא בנוי, גובהו, אופי התכולה שלו ועוד.

כך למשל, כאשר התקרה בחדר גבוהה מידי, היא עשויה להקנות תחושה מנוכרת בשל הדהוד ואף בשל הקושי לקיים טמפרטורה קבועה. באמצעות מספר קונסטרוקציות הנבנות על התשתית של התקרה הקיימת, ניתן לבצע הנמכה של התקרה ולשנות את אופיו של החלל מקצה לקצה, ולשפר גם את הבידוד התרמי של החדר כולו.


מתקינים תקרות גבס
התקרה הקיימת במבנה היא שטח לא מנוצל. כאשר מתקינים תקרות אקוסטיות, ניתן להעביר בחלל שנוצר בין הקונסטרוקציה של פרופילי המתכת לבין התקרה כבלים חשמליים, צנרת מים ומערכת מיזוג אוויר, ולהסתירם על ידי לוחות הגבס. באופן זה, נחסך עבורנו שטח המחיה על הרצפה באמצעות פתרון שהוא זול ואסתטי.

אחד היתרונות הבולטים, מלבד הניצול היעיל של השטח המצוי ממש מעל לראשינו, הוא האפשרות לבצע תיקונים או עבודות תחזוקה בקלות וללא צורך בקידוחים, חציבות, גרימת נזקים לרצפות או לקירות, וכמובן: ללא צורך בתיקוני טיח.

יש לזכור, כי החלל החדש שאנו מנצלים לצרכינו מגיע על חשבון גובהו של החדר. בעת התקנת תקרות גבס נוצרת למעשה הנמכה של התקרה, לכן חשוב שהיא תיקח חלק בעיצוב הכולל של החדר, ותעצים את התכנון הארכיטקטוני ועיצוב הפנים שלו.


התקרה סופגת את הקול
לשם שיפור התנאים האקוסטיים בחדר יש לקחת בחשבון מספר תנאים, ביניהם גודלו של החלל המועמד לבידוד.
בחללים גדולים, רצוי להתקין תקרות גבס אקוסטיות המורכבות מלוחות גבס מחוררים. איכות האקוסטיקה של התקרה נקבעת בהתאם לגודלם של החורים, אופן הפיזור שלהם על פני המשטח וכן צורתם. לוחות הגבס נכנסים לפעולה כאשר הקול חודר דרך חורי הגבס, פוגע בשכבה האקוסטית- ונבלע.

בחדרים קטנים, נספגים הקולות בעלי התדירות הגבוהה בריהוט ובאביזרים השונים.משום כך, ניתן להסתפק בלוחות חלקים, שכן אלו האחרונים סופגים את הקולות בתדירות הנמוכה.
קיימת גם אפשרות לשלב בין לוחות חלקים ללוחות מחוררים ואף להוסיף חומרי בידוד.


התקרה מתחדשת
התשתית של תקרות הגבס היא קונסטרוקציה מיוחדת המותקנת על התקרה הקיימת בצורה של שתי וערב. את לוחות הגבס  מחברים לקונסטרוקציה, המורכבת ממערכת של פרופילי מתכת, כשהמבנה המיוחד שלה מאפשר את חיבור הלוחות באופן המבטיח יציבות, וכן מונע מהם להתעוות. אל חלקה התחתון של הקונסטרוקציה מחברים את לוחות הגבס כך שתיווצר תקרה רציפה.