13 ביוני 2011

בידוד אקוסטי

בידוד אקוסטי והקמת מכללה למוזיקה

לאחר תקופה ארוכה שבה נבחנו מקומות שונים כאופציה להקמת מכללה למוזיקה, נמצא חלל גדול דיו לשם כך. מנהלי המוסד, ראו בחזונם הזדמנות יוצאת דופן להקים מכללה חדשה בארץ שתכשיר סטודנטים למקצועות המוזיקה השונים. המטרה הייתה להקים בחלל שנבחר, כיתות לימוד מגוונות ורבות. למבנה עצמו היו ארבע קומות.

הנהלת המוסד התכוונה ליצור אופי לימודים שונה בכל קומה. בקומה הראשונה, יהיו לימודי שירה ופיתוח קול, בקומה השנייה, לימודי מוזיקה קלאסית ובשלישית, למידה על כלי נגינה חשמליים. בתכנון המקורי, אחד הדברים שהושם עליהם הדגש המשמעותי ביותר היה כמובן בידוד אקוסטי.

בנייה ובידוד אקוסטי

מנהלי המכללה ידעו כי המבנה שהם בחרו לצרכי השכלה, תוכנן להיות מבנה שישמש את המכללה לעוד שנים רבות. בשל העובדה כי המבנה לא היה מתוכנן באמצעות בידוד אקוסטי, נדרשו עבודות בנייה, שדרוג ושיפוץ רבות שהוערכו בעלות גבוהה מאד. ללא בידוד, מנהלי המכללה היו מסתכנים מראש בכך שמספר הנרשמים שלהם יהיה מועט מאד.

במקום שהוא מכללה למוזיקה שעוסקת במגוון תחומים מוזיקליים, קיים סיכוי סביר כי יתקיים רעש בכל מקום. בידוד אקוסטי נועד בראש ובראשונה, למנוע את תהודת הרעש לחדרים אחרים שקיימים בתוך החלל, בעיקר בחדרים הסמוכים אחד לשני.
במקרה של המכללה, המבנה שהושכר היה בעל בידוד אפסי. חלק מן הקירות שהפרידו בין החדרים היו קירות גבס מאולתרים. גבס הוא חומר יחסית קל שדרכו ניתן לשמוע קולות כמעט ללא שום בעיה. לצורך חיזוק הבידוד, הוזמנה עבודה של הריסת והקמת קירות גבס שהפרידו בין מספר חדרים בחלל.

בנוסף, בין חללים שביניהם הפרידו קירות בטון, הוזמן חומר בידוד אקוסטי ייחודי שעטף את החללים וכך הפחית את רמת הרעש. בנוסף לבידוד אקוסטי, הוחלט לחלק את חלל העבודה והלימודים בצורה הגיונית. בין מספר חדרי עבודה שנועדו לצרכים לימודיים, הקימו גם את משרדי הנהלה ואדמיניסטרציה וכן משרדי תחזוקה שונים.

כך נוצר מצב שחללי הלימודים הרועשים לא היו כולם בהכרח צמודים לשני, משום שהמשרדים הפרידו ביניהם. לאחר שנפתחה המכללה ללימודים, הסתבר שבידוד אקוסטי הוא דבר שיש לבדוק גם בראי הזמן (והשמיעה). התברר כי חלק מן העבודה שבוצעה בחדרים מסוימים, עדיין לא הייתה מושלמת, משום שנשמע רעש שהפריע בחללים השונים מכיתות אחרות.

בידוד אקוסטי ותיקונים

בעקבות הפקת הלקחים של הקמת בידוד אקוסטי ראשוני, החלו עבודות תיקון ושיפוץ שונות. הנהלת המכללה לקחה בחשבון כמובן שעלולות להיות עלויות לא צפויות נוספות, מעבר לתכנון הראשוני של השיפוץ ולכן הוקצב גם לכך כסף.

בסופו של דבר, נרשמו מספיק סטודנטים ללימודים במכללה ועבודת הבידוד האקוסטי יצרה סביבת לימודים איכותית ומשביעת רצון לכל הצדדים.